0

تينه آ ورسيكالر علائم،علل و درمان

تينه آ ورسيكالر علائم،علل و درمان
بازدید 532

تينه آ ورسيكالر یک عفونت قارچی پوست است. این به دلیل رشد بیش از حد مخمر روی پوست شما ایجاد می شود. Tinea versicolor مسری نیست و اکثر افراد پس از درمان به طور کامل بهبود می یابند. کچلی پیتریازیس ورسیکالر نیز نامیده می شود.

17719 tinea versicolor 1 - تينه آ ورسيكالر علائم،علل و درمان
افراد مبتلا به تینه آ ورسیکالر لکه هایی از پوست تغییر رنگ داده روی صورت، پشت، شانه ها یا شکم خود ایجاد می کنند.

تینه آ ورسیکالر چیست؟

Tinea versicolor یک عفونت قارچی شایع است که باعث تغییر رنگ پوست می شود. افراد مبتلا به کچلی، لکه های سفید، زرد، قرمز، صورتی یا قهوه ای ایجاد می کنند. این به دلیل رشد بیش از حد یک نوع مخمر (قارچ) است که به طور طبیعی روی پوست شما وجود دارد. هوای گرم، رطوبت و قرار گرفتن در معرض نور خورشید می تواند باعث بدتر شدن کچلی ورسیکالر شود. این مضر یا مسری نیست اما می تواند خفیف خارش داشته باشد. تینه آ ورسیکالر بیشتر روی شانه ها، پشت و بالای سینه شما دیده می شود.

ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی این بیماری را با داروهای ضد قارچ موضعی یا خوراکی درمان می کنند . برخی از درمان ها بدون نسخه در دسترس هستند. با درمان، اکثر افراد به طور کامل از کچلی ورسیکالر بهبود می یابند. Tinea versicolor همچنین به عنوان pityriasis versicolor شناخته می شود.

تینه آ ورسیکالر چگونه است؟

Tinea versicolor می تواند همه رنگ های پوست را متفاوت تحت تاثیر قرار دهد. رشد بیش از حد قارچ باعث می شود که تکه های کوچک و گرد پوست نسبت به پوست اطراف روشن تر یا تیره تر شوند. معمولاً پوست شما روشن تر می شود. لکه ها می توانند سفید، صورتی، قرمز، قهوه ای، قهوه ای روشن یا زرد به نظر برسند. در پوست‌های تیره‌تر، تینه آ ورسیکالر سفید یا برنزه روشن به نظر می‌رسد. در پوست‌های روشن‌تر یا کم‌رنگ‌تر، tinea versicolor قرمز یا صورتی روشن به نظر می‌رسد.

برخی از لکه ها یا لکه ها می توانند پوسته پوسته و خشک شوند. با گذشت زمان، تکه‌ها بزرگ‌تر می‌شوند و شروع به اتصال می‌کنند و نواحی بزرگ‌تری از پوست شما را می‌پوشانند.

لکه ها ممکن است بعد از قرار گرفتن در معرض آفتاب بیشتر قابل توجه باشند زیرا بقیه پوست شما برنزه می شود (یا تیره تر می شود) اما ناحیه عفونی اینطور نیست. این باعث می شود کمی بیشتر برجسته شوند.

چه کسی تینه آ ورسیکالر می گیرد؟

Tinea versicolor بسیاری از افراد را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد. مشخص نیست که چرا مخمر روی پوست برخی افراد بیش از حد رشد می کند و در برخی دیگر نه. افرادی که در مناطق گرمسیری یا نیمه گرمسیری زندگی می کنند بیشترین خطر ابتلا به کچلی را دارند. در طول ماه های تابستان در آب و هوای معتدل و در حوالی دوران بلوغ که غدد چربی پوست شما فعال تر هستند، رایج است.

اگر سیستم ایمنی ضعیفی دارید ممکن است در معرض خطر بیشتری باشید. این ممکن است در صورت مصرف داروهایی مانند کورتیکواستروئیدها یا داشتن شرایط پزشکی مانند دیابت اتفاق بیفتد . افرادی که باردار هستند به دلیل تغییرات هورمونی بیشتر مستعد ابتلا به کچلی هستند.

آیا تینه آ ورسیکالر مسری است؟

Tinea versicolor مسری نیست.

تینه آ ورسیکالر چقدر رایج است؟

Tinea versicolor رایج است. حدود 1٪ از افرادی که در آب و هوای معتدل یا معتدل زندگی می کنند را مبتلا می کند. این بیماری تا 40 درصد از افرادی که در آب و هوای گرمسیری و مرطوب زندگی می کنند را تحت تاثیر قرار می دهد.

علائم و علل

17719 tinea versicolor 2 - تينه آ ورسيكالر علائم،علل و درمان
Tinea versicolor یک عفونت قارچی است که می تواند باعث خارش، خشکی و تغییر رنگ پوست شود.

علائم تینه آ ورسیکالر چیست؟

برای اکثر افراد، تینه آ ورسیکالر علائم خفیفی ایجاد می کند. اینها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • تغییر رنگ پوست، معمولا در پشت، سینه و شکم. لکه‌های تغییر رنگ می‌توانند در هر جایی از بدن شما ظاهر شوند و سایه‌های صورتی، زرد، قهوه‌ای، خرمایی یا سفید باشند.
  • خارش در نواحی پوست تحت تاثیر کچلی یا اطراف آن.
  • تعرق مفرط.
  • لکه های پوستی که ممکن است خشک شوند و پوسته ایجاد کنند.
  • لکه های پوستی که در برابر آفتاب تیره یا برنزه نمی شوند.

چه چیزی باعث کچلی ورسیکالر می شود؟

رشد بیش از حد مخمر در سطح پوست شما باعث ایجاد کچلی می شود. این مخمر در محیط های گرم، مرطوب و روغنی رشد می کند و باعث رشد خارج از کنترل آن در کلنی های کوچک می شود. این کلونی های مخمر باعث علائم کچلی ورسیکالر می شوند.

برخی از مواردی که می توانند باعث رشد خارج از کنترل مخمر شوند عبارتند از:

  • تغییرات هورمونی
  • سیستم ایمنی ضعیف شده.
  • هوای گرم و مرطوب.
  • تعریق.
  • پوست چرب.

تشخیص و آزمایشات

چگونه کچلی ورسیکالر تشخیص داده می شود؟

ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی می توانند کچلی ورسیکالر را با آزمایش های ساده پوستی تشخیص دهند. در یک نوع آزمایش، ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی شما سلول‌های شلی پوست را که معتقدند آلوده به کچلی‌رنگ هستند، می‌تراشد. این نمونه پوست زیر میکروسکوپ از نظر سلول های مخمر بررسی می شود.

ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما همچنین ممکن است پوست شما را با استفاده از لامپ چوبی معاینه کند. این دستگاه از اشعه ماوراء بنفش (UV) برای روشن کردن پوست شما استفاده می کند. مناطقی از پوست که کچلی در آنها وجود دارد در زیر نور ماوراء بنفش زرد مایل به سبز به نظر می رسند.

مدیریت و درمان

تینه آ ورسیکالر چگونه درمان می شود؟

Tinea versicolor می تواند آزاردهنده باشد، اما به طور کلی درمان آن آسان است. Tinea versicolor با کرم‌ها، لوسیون‌ها یا شامپوهای موضعی که روی پوست استفاده می‌شود درمان می‌شود. برای موارد شدیدتر یا گسترده تر کچلی، پزشک ممکن است داروهای خوراکی تجویز کند. این داروها همگی حاوی ضد قارچ برای از بین بردن قارچ یا توقف رشد آن هستند. درمان مناسب با داروهای ضد قارچ برای اطمینان از بهبودی کامل و جلوگیری از عود ضروری است.

داروهای ضد قارچ بدون نسخه

موارد خفیف تینه آ ورسیکالر به کرم‌ها، لوسیون‌ها یا شامپوهای ضد قارچ که می‌توانید از داروخانه خریداری کنید، به خوبی پاسخ می‌دهند. اینها را از هر جایی تا چند دقیقه تا چند ساعت قبل از شستشو روی پوست خود بمالید.

  • کلوتریمازول (Lotrimin AF®).
  • میکونازول (Micaderm®).
  • سولفید سلنیوم (شامپو Selsun Blue®).
  • تربینافین (Lamisil AT®).
  • صابون زینک پیریتیون.

تجویز داروی ضد قارچ

شما این را به عنوان کرم یا شست و شو بر روی مناطقی از پوست خود که تحت تاثیر این بیماری قرار گرفته اند، بمالید. پزشک شما ممکن است یک داروی ضد قارچ موضعی مانند:

  • کتوکونازول (Nizoral® یا Extina®).
  • سیکلوپیروکس (Loprox® یا Penlac®).

اگر علائم شما شدید باشد، پزشک ممکن است داروهای ضد قارچ خوراکی مانند:

  • فلوکونازول (Diflucan®).
  • ایتراکونازول (Onmel® یا Sporanox®).

چگونه می توانم تینه آ ورسیکالر را در خانه درمان کنم؟

چندین گزینه برای درمان کچلی ورسیکالر خودتان وجود دارد. رایج ترین (و مقرون به صرفه) استفاده از شامپو شوره سر حاوی سلنیوم است. شامپو را در حمام روی پوست خود بمالید و اجازه دهید چند دقیقه قبل از شستشو بماند. همچنین چندین گزینه بدون نسخه در دسترس است. طبق دستور از این داروها استفاده کنید. اگر بعد از چند هفته متوجه تغییراتی نشدید، با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود تماس بگیرید. ممکن است به داروی قوی تری نیاز باشد.

ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی اکثر داروهای طبیعی یا خانگی را توصیه نمی کنند زیرا اثرات آنها به خوبی مطالعه نشده است.

اگر تینه آ ورسیکالر درمان نشود چه اتفاقی می افتد؟

Tinea versicolor معمولاً عوارض جانبی جدی ایجاد نمی کند. اگر درمان نشود، ممکن است علائم بدتری مانند افزایش تغییر رنگ یا خارش را تجربه کنید.

چه مدت طول می کشد تا تینه آ ورسیکالر از بین برود؟

درمان کچلی ورسیکالر به طور کلی آسان است. پوست شما ممکن است برای چندین هفته یا ماه روشن یا تیره تر بماند، اما در نهایت باید به رنگ معمول خود بازگردد. موارد خفیف تینه آ ورسیکالر به درمان‌های بدون نسخه به خوبی پاسخ می‌دهند، اما برخی از افراد به داروهای قوی‌تری از ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی خود نیاز دارند. Tinea versicolor می تواند به خصوص در ماه های تابستان بازگردد. برخی از افراد ممکن است نیاز به استفاده از دارو چندین بار در سال برای مدیریت تغییر رنگ پوست داشته باشند.

جلوگیری

چگونه می توانم از کچلی ورسیکالر جلوگیری کنم؟

مخمری که باعث این عفونت می شود به طور طبیعی روی پوست شما ایجاد می شود. ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی مطمئن نیستند که چرا برخی از افراد دچار کچلی و برخی دیگر نمی شوند.

اگر سابقه تینه آ ورسیکالر دارید، ممکن است ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما استفاده از صابون حاوی روی پیریتیون (مانند Vanicream™ Z-Bar یا DermaZinc™ Zinc Therapy Soap)، کتوکونازول (Nizoral®) یا سولفید سلنیوم (Selsun Blue®) را توصیه کند. این نوع صابون ممکن است به جلوگیری از عفونت های آینده و رشد بیش از حد مخمر کمک کند. ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی شما همچنین ممکن است استفاده از داروهای نسخه‌ای را در ماه‌های تابستان که احتمال بازگشت کچلی کچلی بیشتر است، توصیه کند.

برخی از کارهای دیگری که می توانید برای کاهش خطر ابتلا به عفونت های مکرر کچلی کچلی انجام دهید عبارتند از:

  • از تعریق زیاد، قرار گرفتن در معرض نور خورشید و گرما خودداری کنید.
  • از کرم ضد آفتاب استفاده کنید یا از قرار گرفتن در معرض نور خورشید خودداری کنید.
  • برای کاهش تعریق از لباس های گشاد و نخی استفاده کنید.

عوامل خطر برای ایجاد کچلی چیست؟

اگر در آب و هوای گرم و گرمسیری زندگی می کنید یا اگر جوانی هستید، ممکن است در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به کچلی باشید. این به این دلیل است که بزرگسالان جوان‌تر دارای تغییرات هورمونی و افزایش تولید روغن هستند که هر دو می‌توانند در ایجاد کچلی وسیکالر نقش داشته باشند.

آیا tinea versicolor می تواند برگردد؟

Tinea versicolor یک عفونت مضر نیست و فقط لایه بالایی پوست شما را تحت تاثیر قرار می دهد. افراد اغلب بیش از یک قسمت از tinea versicolor دارند. از آنجا که مخمر به طور طبیعی روی پوست شما رشد می کند، می تواند عود کند (برگردد). استفاده از صابون دارویی چند بار در هفته یا ماه می تواند عود کچلی را کاهش دهد.

عوارض تینه آ ورسیکالر چیست؟

برای برخی از افراد، تینه آ ورسیکالر باعث تغییر رنگ پوست می شود که ماه ها تا سال ها طول می کشد. در بیشتر موارد، این تغییر رنگ پس از اتمام درمان به تدریج از بین می رود. Tinea versicolor هیچ گونه عارضه یا اختلال طولانی مدتی ایجاد نمی کند.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × سه =