0

آکنه روزاسه: علائم و علل و محرک ها و درمان

آکنه روزاسه: علائم و علل و محرک ها و درمان
بازدید 214

روزاسه یک  بعنوان یکی از انواع آکنه یک بیماری پوستی است که باعث قرمزی صورت شما می شود. رایج ترین مکان هایی که علائم روزاسه را پیدا می کنند عبارتند از بینی، گونه ها و پیشانی. روزاسه می تواند در طول زندگی شما شعله ور شود و معمولاً بعد از 30 سالگی شروع می شود. داروها، کرم ها و لوسیون ها به کاهش علائم کمک می کنند.

روزاسه چیست؟

روزاسه (تلفظ “row-zay-sha”) یک بیماری التهابی پوستی شایع است که باعث قرمزی روی صورت یا سایر قسمت‌های بدن از جمله چشم‌ها می‌شود. انواع مختلف این بیماری می تواند باعث ایجاد جوش و تورم روی پوست شما شود. این یک وضعیت مادام العمر بدون درمان است.

انواع روزاسه چیست؟

چهار نوع مختلف روزاسه عبارتند از:

  • اریتماتوتلانژکتاتیک : روزاسه پایدار است و باعث قرمزی صورت همراه با رگ‌های خونی بزرگ و قابل مشاهده (رگ‌ها) می‌شود. این نوع شعله ور می شود، جایی که علائم به طور غیر منتظره ظاهر می شوند و می روند.
  • پاپولوپوستولار : جوش های چرکی یا پر از مایع روی پوست شما ایجاد می شود. پوست شما ممکن است متورم شود و علائم مشابه آکنه است.
  • فیماتوز : علائم باعث تورم و ضخیم شدن پوست شما می شود. پوست شما ممکن است برآمدگی داشته باشد و اغلب روی بینی شما تاثیر می گذارد. علائم ممکن است باعث شود که بینی شما پیازی به نظر برسد (رینوفیما).
  • چشمی : روزاسه می‌تواند روی چشم‌های شما تأثیر بگذارد و باعث تحریک و خون‌ریزی یا آبریزش آن‌ها شود. چشم‌های شما به نور حساس هستند و برجستگی‌های دردناکی روی پلک‌های شما ایجاد می‌شود .

روزاسه چقدر شایع است و روزاسه چه کسانی را مبتلا می کند؟

روزاسه بیش از 14 میلیون نفر در ایالات متحده را تحت تاثیر قرار می دهد. این بیماری می تواند هر کسی را تحت تاثیر قرار دهد، اما اغلب افرادی را که پوست روشن دارند و زنان و افرادی که در بدو تولد مونث هستند (AFAB) را مبتلا می کند . علائم معمولاً بعد از 30 سالگی ظاهر می شود. این بیماری می تواند کودکان و نوجوانان را تحت تاثیر قرار دهد اما بسیار نادر است. اگر یکی از اعضای خانواده شما این بیماری را داشته باشد، احتمال ابتلا به روزاسه بیشتر است.

مطالعات نشان می دهد که مردان و افرادی که در بدو تولد به آنها مرد اختصاص داده شده است علائم شدیدتری در نتیجه به تعویق انداختن درمان تا زمانی که بیماری پیشرفته شود، دارند.

علائم روزاسه چیست؟

ظاهر روزاسه می تواند از فردی به فرد دیگر بسیار متفاوت باشد. بیشتر اوقات، همه علائم بالقوه ظاهر نمی شوند. روزاسه همیشه شامل حداقل یکی از علائم اولیه است، مانند:

  • گرگرفتگی : بسیاری از افرادی که روزاسه دارند، سابقه سرخ شدن مکرر به نام گرگرفتگی دارند. قرمزی صورت، که ممکن است بیاید و از بین برود، اولین نشانه این بیماری است.
  • قرمزی مداوم : قرمزی مداوم صورت ممکن است شبیه سرخ شدن یا آفتاب سوختگی باشد که از بین نمی رود.
  • برآمدگی ها و جوش ها : برجستگی های کوچک، قرمز، جامد یا جوش های پر از چرک اغلب روی پوست شما ایجاد می شود. گاهی اوقات ممکن است برآمدگی ها شبیه آکنه باشند، اما روزاسه باعث ایجاد جوش های سرسیاه نمی شود. ممکن است سوزش یا سوزش وجود داشته باشد.
  • رگ های خونی قابل مشاهده : رگ های خونی کوچکی که شبیه خطوط قرمز نازک به نظر می رسند روی پوست شما نمایان می شوند.
  • سوزش چشم : چشمان شما ممکن است تحریک شده و آبکی یا خون آلود به نظر برسد. این وضعیت می تواند باعث گل مژه و همچنین قرمزی و تورم پلک شما شود. موارد شدید، در صورت عدم درمان، می تواند منجر به آسیب قرنیه و از دست دادن بینایی شود.
  • سوزش یا سوزش : ممکن است احساس سوزش یا سوزش در صورت شما ایجاد شود و خارش یا احساس سفتی نیز ایجاد شود.
  • ظاهر خشک : پوست مرکزی صورت شما ممکن است خشن باشد و بسیار خشک به نظر برسد .
  • پلاک ها : لکه های قرمز برجسته (پلاک) که شبیه بثورات پوستی هستند ممکن است بدون تغییر در پوست اطراف شما ایجاد شوند.
  • ضخیم شدن پوست : در برخی موارد روزاسه، پوست شما ممکن است ضخیم و بزرگ شود و در نتیجه وضعیتی به نام رینوفیما ایجاد شود. این وضعیت روی بینی شما رخ می دهد و باعث می شود ظاهری پیازدار داشته باشد.
  • تورم : تورم صورت ( ادم ) می تواند به طور مستقل رخ دهد یا می تواند با علائم دیگر روزاسه همراه باشد.

علائم روزاسه کجا بر بدن من تأثیر می گذارد؟

علائم روزاسه می تواند چندین قسمت مختلف بدن شما را تحت تاثیر قرار دهد، از جمله:

  • بینی
  • چانه.
  • گونه ها.
  • پیشانی.
  • چشم ها.
  • قفسه سینه
  • گوش ها
  • گردن.
  • پوست سر

چه چیزی باعث بروز علائم روزاسه می شود؟

هر فردی که مبتلا به روزاسه تشخیص داده می شود، محرک هایی دارد که باعث تشدید علائم می شود. محرک های احتمالی روزاسه می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • قرارگیری در معرض نور خورشید.
  • دمای سرد یا گرم.
  • استرس .
  • مصرف الکل.
  • غذاهای ادویه دار.
  • محصولات پوست یا مو (لوسیون، اسپری مو).
  • تغییرات هورمونی

اگر مطمئن نیستید که چه چیزی باعث علائم روزاسه شما می شود، فهرستی از غذاها، نوشیدنی ها، محصولات مراقبت از پوست و فعالیت های چند روزه تا چند هفته ای را بنویسید و این موارد چگونه روی پوست شما در آن روز تاثیر گذاشته است. این می تواند به شما کمک کند آنچه را که می تواند باعث تشدید علائم شما شود را محدود کنید. وقتی تشخیص می دهید که چه چیزی باعث ایجاد علائم شما می شود، می توانید با اجتناب از محرک های خود، دفعات شعله ور شدن را کاهش دهید.

چه چیزی باعث بروز روزاسه می شود؟

علت روزاسه ناشناخته است. مطالعات نشان می دهد که روزاسه می تواند یکی از علائم زیر باشد:

  • وضعیتی که بر عروق خونی، سیستم ایمنی یا عصبی شما تأثیر می گذارد .
  • کنه های میکروسکوپی پوست (Demodex) : بدن شما یک کنه طبیعی و میکروسکوپی دارد که روی بینی و گونه های شما زندگی می کند. وجود بیش از حد این کنه ها باعث علائم روزاسه می شود.
  • عفونت : باکتری هلیکوباکتر پیلوری می تواند باعث عفونت شود. مطالعات نشان می دهد که افرادی که این عفونت را داشتند ممکن است به روزاسه مبتلا شوند.
  • اختلال در عملکرد پروتئین : پروتئین کاتلسیدین از پوست شما در برابر عفونت محافظت می کند. اگر پروتئین آنطور که باید کار نکند، علائم روزاسه را تجربه خواهید کرد.

آیا روزاسه یک بیماری خودایمنی است؟

تحقیقات برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد علل روزاسه و اینکه آیا این یک بیماری خودایمنی است، ادامه دارد . برخی از انواع روزاسه در نتیجه کار بیش از حد سیستم ایمنی بدن شما ایجاد می شود . وظیفه سیستم ایمنی شما محافظت از بدن شما در برابر مهاجمان خارجی است که مانند باکتری ها شما را بیمار می کنند. نوع خاصی از باکتری ها ( باسیلوس اولرونیوس ) که در بین افرادی که روزاسه پاپولوپوستولار تشخیص داده می شود رایج است، می تواند باعث شود سیستم ایمنی بدن شما باکتری ها را جبران کند و به سلول های سالم پوست حمله کند. این یک پاسخ خود ایمنی است که باعث علائم روزاسه می شود.

سایر موارد روزاسه می تواند نتیجه حساس بودن سیستم ایمنی بدن شما به تغییرات محیطی باشد. این تغییرات می تواند شامل قرار گرفتن در معرض نور خورشید یا نوسانات دما باشد که علائم شما را تحریک می کند. در نتیجه، سیستم ایمنی بدن شما بیش از حد کار می کند تا خود را با تغییرات محیط سازگار کند، که باعث ایجاد علائم می شود.

PhotoWatermark 20231107181937 - آکنه روزاسه: علائم و علل و محرک ها و درمان

تشخیص و آزمایشات

روزاسه چگونه تشخیص داده می شود؟

برای تشخیص روزاسه، پزشک معاینه کاملی از علائم و نشانه‌های شما انجام می‌دهد و سابقه پزشکی را می‌گیرد. در طول معاینه، باید به پزشک خود در مورد هر گونه مشکلی که با پوست خود دارید (قرمزی، برآمدگی یا جوش، سوزش، خارش و غیره) بگویید. آزمایش خاصی برای تشخیص روزاسه وجود ندارد. ارائه دهنده شما ممکن است به شما توصیه کند که به یک متخصص پوست مراجعه کنید ، که در زمینه بیماری های پوستی تخصص دارد.

مدیریت و درمان

روزاسه چگونه درمان می شود؟

درمان روزاسه برای هر فرد متفاوت است و بر تسکین یا کاهش علائم و جلوگیری از بدتر شدن آنها تمرکز دارد. گزینه های درمانی روزاسه می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • داروها : انواع مختلفی از داروهای خوراکی و موضعی برای درمان برجستگی، جوش و قرمزی ناشی از روزاسه وجود دارد. داروها به شما کمک می کنند علائم خود را مدیریت کرده و تعداد شعله ور شدن را کاهش دهید.
  • درمان با لیزر : ارائه دهنده شما می تواند از لیزر برای حذف رگ های خونی قابل مشاهده و محدود کردن میزان قرمزی روی پوست شما استفاده کند.
  • روش های جراحی : برای موارد شدید، ارائه دهنده شما ممکن است جراحی را برای اصلاح تغییر شکل بینی که ممکن است با رینوفیما رخ دهد، توصیه کند.

چه داروهایی روزاسه را درمان می کنند؟

ارائه دهنده شما ممکن است داروهایی را برای درمان علائم روزاسه ارائه دهد، از جمله:

  • آنتی بیوتیک هایی مانند داکسی سایکلین (قرص، ژل یا کرم) برای کاهش جوش و برجستگی.
  • ژل بریمونیدین برای کاهش قرمزی.
  • کرم ها یا ژل های حاوی آزلائیک اسید ، ایورمکتین یا مترونیدازول برای به حداقل رساندن برآمدگی ها و جوش ها.

قبل از شروع یک داروی جدید، در مورد دوز، زمان مصرف و عوارض جانبی با پزشک خود صحبت کنید. همچنین در مورد داروهایی که در حال حاضر مصرف می کنید صحبت کنید تا از هرگونه تداخل دارویی جلوگیری کنید.

در صورت ابتلا به روزاسه از چه غذاهایی اجتناب کنم؟

برخی از مطالعات نشان می دهد که غذاهای تند، مانند بال تند و فلفل هالاپینو، می توانند علائم روزاسه را تحریک کنند. هر فردی که این بیماری تشخیص داده می شود محرک های منحصر به فرد و شخصی در محیط خود خواهد داشت و هیچ تضمینی وجود ندارد که غذاهای تند باعث شعله ور شدن روزاسه شوند. اگر بعد از خوردن غذاهای تند علائم شدیدی پیدا کردید، از خوردن این نوع غذاها خودداری کنید تا از عود بیماری در آینده جلوگیری کنید.

چقدر بعد از درمان احساس بهتری دارم؟

ممکن است چند هفته تا چند ماه طول بکشد تا علائم شما کاهش یابد. اگر ارائه‌دهنده شما داروهایی را تجویز کرده باشد، درمان شما را برای اطمینان از موثر بودن دارو تحت نظر خواهند داشت. با شروع از بین رفتن علائم، ارائه دهنده شما احتمالاً دوز را کاهش می دهد.

جلوگیری

چگونه می توانم از روزاسه جلوگیری کنم؟

از آنجایی که علت روزاسه ناشناخته است، نمی توانید از این بیماری جلوگیری کنید. با این حال، می توانید با شناسایی و اجتناب از چیزهایی در محیط خود که علائم شما را تحریک می کنند، خطر ابتلا به روزاسه را کاهش دهید.

همیشه هنگام بیرون رفتن و قرار دادن پوست در معرض اشعه UV خورشید احتیاط کنید. نور خورشید می‌تواند علائم روزاسه را ایجاد کند و آسیب‌های ناشی از نور خورشید می‌تواند بهبودی پوست شما را پس از شعله‌ور شدن مشکل کند. روزانه از ضد آفتاب استفاده کنید و در طول روز اغلب از ضد آفتاب استفاده کنید. همچنین می توانید لباس ها و لوازم جانبی محافظ در برابر اشعه ماوراء بنفش بپوشید تا پوست خود را از نور خورشید بپوشانید.

چشم انداز / پیش آگهی

اگر روزاسه داشته باشم چه انتظاری دارم؟

روزاسه یک بیماری مزمن است، به این معنی که علائم شما ممکن است به طور غیر منتظره ظاهر شوند و از بین بروند. اگر می‌دانید که چیزهای خاصی در محیط شما باعث ایجاد علائم شما می‌شوند، از آن محرک‌ها برای جلوگیری از شعله‌ور شدن آن اجتناب کنید.

روزاسه یک بیماری بی ضرر است و فقط باعث ناراحتی پوست و تغییرات ظاهری می شود. موارد شدید و درمان نشده می تواند منجر به تغییر شکل پوست شود که اغلب بینی شما را تحت تاثیر قرار می دهد. جراحی موارد شدید روزاسه را درمان می‌کند، اما بسیاری از افراد با داروهای تجویز شده یا کرم‌ها، ژل‌ها یا لوسیون‌های بدون نسخه (OTC) از علائم خفیف تسکین می‌یابند.

آیا روزاسه هرگز از بین می رود؟

هیچ درمانی برای روزاسه وجود ندارد، اما گزینه های درمانی برای کاهش علائم و شعله ور شدن آن در دسترس هستند. با ارائه دهنده خود در مورد علائم خود صحبت کنید و آنها به شما کمک می کنند تا وضعیت خود را مدیریت کنید و علائم را در حالت بهبودی نگه دارید (از بازگشت آنها جلوگیری کنید).

زندگی با

آیا می توانم روزاسه را با آرایش بپوشانم؟

محصولات آرایشی بدون نسخه می توانند به پوشش روزاسه کمک کنند. آرایش بر اساس علائم شما متفاوت است و می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • مرطوب‌کننده‌های پایه سبز رنگ می‌توانند قرمزی را به حداقل برسانند اگر رنگ پوستتان صورتی تا قرمز باشد. رنگ سبز رنگ قرمز را متعادل می کند.
  • کانسیلرها یا فونداسیون هایی که فاقد چربی هستند و یک درجه روشن تر از رنگ طبیعی پوست شما هستند.
  • پودرهای معدنی برای کاهش قرمزی با استفاده از مواد کمتری که می تواند پوست شما را تحریک کند.
  • محصولات بدون عطر یا پوست های حساس برای جلوگیری از تحریک پوست.
  • کرم های ضد باکتری موضعی برای درمان قرمزی پوست و جوش های ریز شبیه آکنه.
  • کرم ضد آفتاب برای محافظت از پوست شما در برابر اشعه های مضر UV خورشید، که می تواند علائم روزاسه را تحریک کند. بسیاری از محصولات آرایشی چند کاره هستند و علاوه بر مواد دیگر حاوی ضد آفتاب هستند.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 + پانزده =