0

درماتیت آتوپیک چیست: علائم، علل و درمان

درماتیت آتوپیک چیست: علائم، علل و درمان
بازدید 85

درماتیت آتوپیک یک بیماری پوستی است که باعث تغییر رنگ و بثورات خارش دار می شود. معمولاً در دوران کودکی شروع می شود و شعله ور شدن می تواند تا بزرگسالی ادامه یابد. هیچ درمانی برای درماتیت آتوپیک وجود ندارد، اما این بیماری با مراقبت مناسب قابل مدیریت است. گزینه های درمانی شامل کرم های کورتیکواستروئیدی، آنتی هیستامین ها و داروهای تجویزی است.

درماتیت آتوپیک چیست؟

درماتیت آتوپیک یک بیماری مزمن است که باعث خارش پوست می شود که خشک و پوسته پوسته می شود. تمایل دارد بیاید و برود و ممکن است فقط در دوران کودکی باشد یا ممکن است کل زندگی شما را تحت تأثیر قرار دهد. در افرادی که پوست روشن دارند، درماتیت آتوپیک شبیه بثورات قرمز است. افرادی که پوست تیره‌تری دارند ممکن است دچار بثورات قهوه‌ای، بنفش یا خاکستری شوند.

51JkGSTsO9L - درماتیت آتوپیک چیست: علائم، علل و درمان

درماتیت آتوپیک در مقابل اگزما: تفاوت چیست؟

درماتیت و اگزما هر دو به التهاب پوست اشاره دارند. اگزما یک اصطلاح گسترده و گسترده است که گروهی از شرایط را توصیف می کند. درماتیت آتوپیک شایع ترین نوع اگزما است.

درماتیت آتوپیک چه کسانی را مبتلا می کند؟

درماتیت آتوپیک در کودکان شایع است، اما در هر سنی ممکن است رخ دهد. این عارضه افرادی را که در بدو تولد مرد هستند (AMAB) و افرادی که در بدو تولد زن تعیین می‌شوند (AFAB) را به تعداد مساوی تحت تاثیر قرار می‌دهد. افراد سیاه پوست در مقایسه با افراد سفیدپوست کمی بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند. از بین تمام افرادی که به درماتیت آتوپیک مبتلا هستند، 65٪ در سال اول زندگی به این بیماری مبتلا می شوند، در حالی که 90٪ قبل از سن 5 سالگی به این بیماری مبتلا می شوند.

درماتیت آتوپیک چقدر شایع است؟

این وضعیت کاملاً رایج است. تقریباً از هر 10 نوزاد و خردسال 1 نفر دچار علائم درماتیت آتوپیک می شود. تقریباً دو سوم از مبتلایان به این بیماری تا بزرگسالی ادامه می‌دهند.

درماتیت آتوپیک چگونه بر بدن من تأثیر می گذارد؟

درماتیت آتوپیک در مناطقی که پوست خم یا خم می شود، مانند پشت زانو یا در داخل آرنج، شایع است. اما ممکن است در هر جایی رخ دهد، از جمله موارد زیر:

  • دست و انگشتان.
  • پا و انگشتان پا.
  • اسلحه.
  • پاها
  • پلک ها.
  • لب.

علائم و علل

علائم درماتیت آتوپیک چیست؟

علائم ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد و از خفیف تا شدید متغیر باشد. علائم رایج درماتیت آتوپیک عبارتند از:

  • پوست خشک .
  • خارش که می تواند کاملاً شدید باشد.
  • تورم و التهاب .
  • بثورات قرمز، قهوه ای، بنفش یا خاکستری.
  • برآمدگی های کوچک پر از مایع یا پوسته.
  • پوست ترک خورده.

 

symptoms of dermatitis atopic 1024x1024 - درماتیت آتوپیک چیست: علائم، علل و درمان

چه چیزی باعث درماتیت می شود؟

درماتیت آتوپیک چند عاملی است، به این معنی که فقط یک علت وجود ندارد، بلکه علل احتمالی زیادی وجود دارد. این زمانی اتفاق می افتد که عملکرد مانع پوست شما آسیب ببیند. این منجر به پوستی می شود که در برابر محرک ها، آلرژن ها و سایر عوامل محیطی حساس تر و آسیب پذیرتر است. هنگامی که با یک ماده محرک یا آلرژن که باعث ایجاد علائم می شود تماس پیدا می کنید، درماتیت تماسی نامیده می شود .

چه غذاهایی باعث درماتیت آتوپیک می شود؟

بسیاری از آلرژن های غذایی می توانند باعث درماتیت آتوپیک شوند. برخی از رایج ترین آنها عبارتند از: بادام زمینی، آجیل درختی، تخم مرغ، سویا، شیر گاو، گندم، صدف و غذاهای دریایی.

آیا درماتیت آتوپیک مسری است؟

خیر. حتی اگر یک راش فعال دارید، درماتیت آتوپیک مسری نیست. به خاطر داشته باشید، با این حال، اگر بثورات شما شروع به گریه کرد، ممکن است به این معنی باشد که عفونت دارید. اگر این اتفاق بیفتد، ممکن است عفونت از طریق تماس فیزیکی به افراد دیگر سرایت کند.

تشخیص و آزمایشات

درماتیت آتوپیک چگونه تشخیص داده می شود؟

ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی پوست شما را معاینه می کند و سابقه پزشکی و خانوادگی شما را بررسی می کند. در برخی موارد ممکن است برای اطمینان از تشخیص، آزمایش پوست یا خون انجام دهند.

مدیریت و درمان

درماتیت آتوپیک چگونه درمان می شود؟

چندین دارو و درمان وجود دارد که می تواند به مدیریت علائم درماتیت آتوپیک کمک کند. این شامل:

  • کرم های استروئیدی موضعی کرم ها یا پمادهای کورتیکواستروئیدی خارش را تحت کنترل نگه می دارند و به ترمیم پوست شما کمک می کنند. شما باید آنها را دقیقاً طبق دستورالعمل استفاده کنید، زیرا استفاده بیش از حد می تواند عوارض جانبی ناخوشایندی مانند نازک شدن پوست یا از بین رفتن رنگدانه ایجاد کند.
  • استروئیدهای خوراکی در موارد شدید، پزشک شما ممکن است پردنیزون یا سایر کورتیکواستروئیدهای خوراکی را برای کمک به کنترل التهاب تجویز کند. تمام دستورالعمل ها را دنبال کنید. این داروها به دلیل عوارض جانبی بالقوه مانند قند خون بالا ، گلوکوم ، کند شدن رشد در کودکان و بهبود آهسته تر زخم ها، فقط کوتاه مدت استفاده می شوند.
  • دوپیلوماب (دوپیکسنت). این داروی تزریقی جدید و مورد تایید FDA می تواند افراد مبتلا به درماتیت آتوپیک شدید را که با سایر گزینه های درمانی موفقیت آمیز نداشته اند، درمان کند.
  • آنتی بیوتیک ها ، ضد ویروس ها یا ضد قارچ ها . اگر درماتیت آتوپیک عفونی شود، ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما این داروها را برای از بین بردن عفونت و تسکین علائم شما تجویز می کند.
  • پانسمان مرطوب این رویکرد فشرده شامل استفاده از کرم‌های استروئیدی و سپس پیچیدن پوست با بانداژ مرطوب است. اگر شعله ور شدید دارید، یک ارائه دهنده ممکن است این درمان را در یک بیمارستان انجام دهد.
  • نور درمانی افرادی که پس از درمان های سنتی دچار شعله ور شدن شدید می شوند، اغلب از نور درمانی بهره مند می شوند. در طول این درمان، ارائه دهنده شما از مقادیر کنترل شده اشعه ماوراء بنفش بر روی پوست شما استفاده می کند. این نوع درمان طولانی مدت توصیه نمی شود، زیرا در نهایت می تواند خطر ابتلا به سرطان پوست و پیری زودرس را افزایش دهد.

 

eczemaComp980x587 - درماتیت آتوپیک چیست: علائم، علل و درمان

آیا درماتیت آتوپیک از بین می رود؟

کودکان گاهی اوقات از درماتیت آتوپیک رشد می کنند یا عودهایی دارند که در طول زمان شدت کمتری دارند. اگرچه درماتیت آتوپیک قابل درمان نیست، اما با درمان های مناسب قابل کنترل است. اکثر افراد می توانند علائم خود را با استفاده از کرم های مرطوب کننده حداقل دو بار در روز کاهش دهند. حتی اگر در روتین های مراقبت از پوست خود کوشا باشید، باز هم می توانید شعله ور شدن پوست را تجربه کنید. بنابراین، مهم است که بدانید چگونه علائم خود را پس از بازگشت کنترل کنید.

چگونه می توانم علائم خود را مدیریت کنم؟

برای تسکین پوست ملتهب و کاهش خارش:

  • حداقل دو بار در روز مرطوب کنید. از کرم ها، روغن ها، اسپری ها، پمادها یا ترکیبی از این محصولات استفاده کنید و به دنبال محصولاتی باشید که فاقد عطر و رنگ باشند. چیزی را پیدا کنید که برای شما مفید باشد و آن را در رژیم مراقبت از خود روزانه خود بگنجانید.
  • از کرم های ضد خارش استفاده کنید. کرم هیدروکورتیزون بدون نسخه (OTC) می تواند به طور موقت خارش مرتبط با درماتیت آتوپیک را تسکین دهد.
  • از خاراندن بپرهیزید. اگر پوست شما خارش دارد، به جای خاراندن، آن را فشار دهید. اگر کودک شما مبتلا به درماتیت آتوپیک است، ناخن های او را کوتاه کنید و از او بخواهید هنگام خواب دستکش بپوشد.
  • از داروهای ضد حساسیت یا ضد خارش استفاده کنید. آنتی هیستامین ها – مانند فکسوفنادین (Allegra®) یا ستیریزین (Zyrtec®) – می توانند خارش را کاهش دهند. با ارائه دهنده خود در مورد بهترین گزینه صحبت کنید، زیرا این داروها می توانند OTC یا نسخه ای باشند.
  • حمام بلغور جو دوسر بگیرید. همانطور که در وان غوطه ور هستید، بلغور جو دوسر کلوئیدی را روی آب حمام خود بپاشید. این به قفل شدن رطوبت در پوست شما و تسکین پوست ملتهب و خارش دار کمک می کند. بعد از خیساندن، آن را خشک کنید و در حالی که پوستتان هنوز مرطوب است، مرطوب کننده خود را بمالید.
  • لباس راحت بپوشید. از لباس های تنگ یا خراش دار که می تواند خارش را بدتر کند، خودداری کنید.
  • از یک مرطوب کننده استفاده کنید. اگر هوای خانه یا محیط کار شما خیلی خشک باشد، می تواند علائم درماتیت آتوپیک شما را بدتر کند. یک مرطوب کننده رطوبت را به هوا اضافه می کند که می تواند به وضعیت شما کمک کند.
  • صابون های بدون رنگ و عطر بخرید. صابون های ملایم و بدون عطر برای افراد مبتلا به درماتیت آتوپیک بهترین هستند.
  • راه هایی برای کاهش استرس بیابید. از آنجایی که استرس و اضطراب می تواند باعث درماتیت آتوپیک شود، تکنیک های تمرکز حواس، مدیتیشن یا آرامش می توانند در مدیریت علائم مفید باشند.

جلوگیری

آیا می توانم از درماتیت آتوپیک پیشگیری کنم؟

در حالی که نمی توانید به طور کلی از درماتیت آتوپیک پیشگیری کنید، می توانید اقداماتی را برای کاهش خطر شعله ور شدن آن انجام دهید. برای انجام این کار، از هرگونه محرک احتمالی اجتناب کنید و پوست خود را کاملاً مرطوب نگه دارید.

چشم انداز / پیش آگهی

اگر درماتیت آتوپیک داشته باشم چه انتظاری می توانم داشته باشم؟

درماتیت آتوپیک به طور کامل از بین نمی رود. اما هنگامی که راه هایی برای مدیریت صحیح علائم خود پیدا کردید، احتمالاً شعله ور شدن آن به این شدت نخواهد بود. افراد مبتلا به درماتیت آتوپیک باید به طور مرتب با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود، بسته به فراوانی عود، مراجعه کنند تا مطمئن شوند که از بهترین درمان های موجود استفاده می کنند.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 1 =