0

درماتیت سبورئیک: علل و علائم و درمان

درماتیت سبورئیک: علل و علائم و درمان
بازدید 211

درماتیت سبورئیک یک شکل رایج از اگزما است که معمولاً پوست سر را درگیر می کند، اگرچه می تواند سایر قسمت های بدن را نیز درگیر کند.

در حالی که به ندرت آسیب شدیدی به بدن وارد می کند، زندگی با خارش مداوم، بثورات و سایر علائم درماتیت سبورئیک می تواند ناراحت کننده باشد. خوشبختانه، برخی از گزینه های درمانی موثر وجود دارد و درماتیت سبورئیک گاهی اوقات می تواند خود به خود یا با شامپوی مناسب و مراقبت از پوست از بین برود.

بیایید ببینیم چه کسی به درماتیت سبورئیک مبتلا می شود ، چرا شکل می گیرد، علائم رایج و گزینه های درمانی.

درماتیت سبورئیک چیست؟

درماتیت سبورئیک که یک شکل مزمن اگزما در نظر گرفته می شود، در بدن جایی که غدد چربی (چربی) زیادی مانند قسمت فوقانی پشت، بینی و پوست سر وجود دارد ظاهر می شود. این می تواند علائم مختلفی از شوره سر تا بثورات در ناحیه آسیب دیده ایجاد کند.

برای بسیاری از نوزادان و برخی بزرگسالان، درماتیت سبورئیک خود به خود از بین می رود. اگر علائم از بین نرفت، درمان‌های مؤثر زیادی برای مدیریت علائم و توقف تشدید درماتیت سبورئیک در آینده وجود دارد.

 

PhotoWatermark 20231117112610 300x300 - درماتیت سبورئیک: علل و علائم و درمان

چه کسانی و چرا به درماتیت سبورئیک مبتلا می شوند؟

درماتیت سبورئیک (که گاهی به آن سبوره یا درماتیت سبورئیک نیز گفته می‌شود)، می‌تواند افراد را در هر سنی مبتلا کند، اگرچه در نوزادان و بزرگسالان بین 30 تا 60 سال شایع‌تر است. در میان بزرگسالان و نوجوانان، این بیماری پوستی در مردان شایع‌تر است. .

در نوزادان، این عارضه پوستی رایج معمولاً خود به خود از بین می رود و عود نمی کند. با این حال، در بزرگسالان، شیوع درماتیت سبورئیک معمولاً از الگوی شعله ور شدن و پاک شدن پیروی می کند که می تواند سال ها ادامه داشته باشد.

برخی تحقیقات نشان می دهد که از هر 100 نفر 3 تا 10 نفر در طول زندگی خود دچار درماتیت سبورئیک می شوند. بسیاری از افرادی که در سنین جوانی یا بعد از 50 سالگی به درماتیت سبورئیک مبتلا می شوند، از درماتیت سبورئیک مزمن رنج می برند و در طول زندگی خود شعله ور شدن آن را تجربه می کنند.

چه چیزی باعث درماتیت سبورئیک می شود؟

درماتیت سبورئیک معمولاً در اثر ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی ایجاد می شود.

محرک معمولاً یک واکنش التهابی به مخمر مالاسزیا اضافی است که گاهی اوقات پیتیروسپوروم نیز نامیده می شود. این ارگانیسم که به طور معمول روی سطح پوست زندگی می کند، عامل احتمالی درماتیت سبورئیک است. Mallessezia بیش از حد رشد می کند و به نظر می رسد سیستم ایمنی بدن نسبت به آن بیش از حد واکنش نشان می دهد که منجر به عفونت قارچی می شود که منجر به تغییرات پوستی می شود.

برخی از شرایط پزشکی می توانند خطر ابتلا به درماتیت سبورئیک را در افراد افزایش دهند، از جمله پسوریازیس، HIV، آکنه، روزاسه، بیماری پارکینسون، صرع، اعتیاد به الکل، افسردگی، اختلالات خوردن و بهبودی پس از سکته مغزی یا حمله قلبی.

محرک های رایج درماتیت سبورئیک عبارتند از:

  • فشار
  • بهبودی پس از یک رویداد استرس زا زندگی، مانند از دست دادن یک عزیز یا حمله قلبی
  • تغییرات هورمونی یا بیماری
  • شوینده های خشن، حلال ها، مواد شیمیایی و صابون ها
  • هوای سرد و خشک یا تغییر فصل
  • برخی از داروها، از جمله پسورالن، اینترفرون و لیتیوم
  • برخی شرایط پزشکی مانند HIV و بیماری پارکینسون

مانند تمام انواع اگزما، درماتیت سبورئیک مسری نیست. شما نمی توانید آن را از شخص دیگری “گرفتن” کنید. در عوض، این نتیجه عوامل محیطی و ژنتیکی است.

علائم درماتیت سبورئیک چیست؟

درماتیت سبورئیک بسته به سن، نژاد و شدت شعله ور شدن می تواند مقصر علائم مختلفی باشد. گاهی اوقات، علائم خود به خود یا با تغییر در رژیم مراقبت از پوست و مو از بین می روند.

 

PhotoWatermark 20231117112902 300x280 - درماتیت سبورئیک: علل و علائم و درمان

درماتیت سبورئیک و کلاهک گهواره در نوزادان

نوزادان مبتلا به درماتیت سبورئیک اغلب شکلی به نام کلاهک گهواره ای دارند که به صورت لکه های پوسته پوسته و چرب روی پوست سرشان ظاهر می شود. نوزادان همچنین می توانند درماتیت سبورئیک را در قسمت پایین بدن خود ایجاد کنند، جایی که ممکن است با راش پوشک، نوعی درماتیت تماسی اشتباه گرفته شود .

درماتیت سبورئیک در بزرگسالان و نوجوانان

هنگامی که درماتیت سبورئیک در نزدیکی پوست سر در بزرگسالان و نوجوانان ظاهر می شود، اغلب به آن درماتیت سبورئیک صورت گفته می شود. علائم رایج درماتیت سبورئیک صورت شامل پوست ملتهب و خارش است.

با این شکل، علائم ممکن است روی پلک ها، کناره های بینی، داخل و اطراف ابروها و نزدیک گوش ظاهر شوند. درماتیت سبورئیک صورت نیز می تواند باعث ایجاد شوره سر سخت شود. اما درماتیت سبورئیک فقط روی صورت ایجاد نمی شود. این می تواند در پوست های چرب در سراسر بدن ظاهر شود. علاوه بر صورت، قرمزی، تورم و پوسته پوسته شدن چرب می تواند در قسمت میانی قفسه سینه، قسمت بالایی پشت و زیر بغل، زیر سینه ها و در ناحیه کشاله ران ایجاد شود.

علائم رایج

مهم نیست که درماتیت سبورئیک در کجای بدن قرار دارد، علائم مشترکی وجود دارد که بسیاری از این بیماری را تجربه می کنند. این علائم عبارتند از:

  • پوسته پوسته شدن پوست یا شوره سر؛
  • لکه های پوسته پوسته سفید یا زرد در بالای پوست چرب؛
  • راش تحریک پذیر که در پوست قهوه ای و سیاه تیره و در پوست سفید روشن تر به نظر می رسد.
  • بثورات حلقه ای شکل برای مبتلایان به درماتیت سبورئیک پتالوئید؛
  • خارش.

پوست آسیب دیده گاهی اوقات پوسته می شود و ضایعات حاوی سبوم ایجاد می شود. اریتم یا قرمزی پوست ناشی از التهاب نیز ممکن است تجربه شود. اگر شعله ور شدن در چین و چروک های خط مو رخ دهد، کسانی که بیش از حد نواحی آسیب دیده را خارش می کنند ممکن است ریزش مو را نیز تجربه کنند.

آمریکایی های آفریقایی تبار و کسانی که پوست رنگی دارند ممکن است درماتیت سبورئیک گلبرگ را تجربه کنند، شکل شدیدتری که در آن ضایعات در اطراف خط مو ایجاد می شود و تغییر رنگ پوست رخ می دهد. معمولاً تغییر رنگ پوست به صورت جوش های حلقه ای شکل ظاهر می شود. هنگامی که به طور کلی به رابطه بین اگزما و رنگ پوست نگاه می کنیم، نشان داده شده است که خارش ناشی از اگزما تأثیر بیشتری در بیماران سیاه پوست دارد که احتمال ابتلا به بیماری های شدید نیز بیشتر است.

علائم موارد شدید

موارد شدیدتر می تواند منجر به نقص ایمنی پوست آسیب دیده و افزایش خطر عفونت شود. درماتیت سبورئیک پیش سرطانی نیست. اگر به این شکل از اگزما مبتلا هستید، شانس ابتلا به سرطان پوست را افزایش نمی دهد.

یکی دیگر از تصورات غلط رایج این است که درماتیت سبورئیک منجر به ریزش مو می شود. این کاملا نادرست است. ریزش مو علامت درماتیت سبورئیک نیست و اگر ریزش مو را تجربه می کنید، احتمالاً یک بیماری زمینه ای متفاوت دارید.

چه علائم شدید شما ناشی از درماتیت سبورئیک یا چیز دیگری باشد، بهتر است به یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی با تجربه، مانند یک متخصص پوست مراجعه کنید. این ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی می تواند به شما کمک کند تا علائم شدید خود را تحت کنترل داشته باشید تا از اختلال در زندگی روزمره خودداری کنید.

درماتیت سبورئیک چگونه درمان می شود؟

بسته به شدت مورد، ممکن است بتوانید این نوع اگزما را با تعویض شامپو درمان کنید – یا حتی ممکن است درماتیت سبورئیک بدون درمان برطرف شود. اگر علائم بیش از دو هفته ادامه داشته باشد، احتمالاً می خواهید در مورد گزینه های درمانی بدون نسخه و تجویز شده با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی صحبت کنید. اکثر بزرگسالان مبتلا به این بیماری به یک برنامه درمانی برای مدیریت علائم نیاز دارند.

 

از شامپو و محصولات مراقبت از پوست مناسب استفاده کنید

پیروی از یک روال مراقبت از پوست می تواند به کنترل علائم کمک کند. نواحی آسیب دیده را روزانه با یک پاک کننده ملایم حاوی روی (2% پیریتیون روی) بشویید و با لوسیون یا مرطوب کننده دنبال کنید.

اگر خط مو تحت تاثیر قرار گرفته است، شامپو شوره سر و محصولات مو را که برای پوست حساس طراحی شده اند در نظر بگیرید. برخی از بهترین شامپوهای ضد شوره بدون نسخه شامل موارد زیر هستند:

  • پیریتیون روی. سولفید سلنیوم؛
  • کتوکونازول 1٪؛
  • تار;
  • اسید سالیسیلیک.

برندهای معروف با یک یا چند مورد از این مواد فعال عبارتند از DermaZinc، Head & Shoulders، Selsun Blue، Nizoral و Denorex Extra Strength.

برای اطلاعات بیشتر در مورد بهترین محصولات برای نوزادان با کلاه گهواره، نوجوانان و بزرگسالان مبتلا به درماتیت سبورئیک،

تغییر سبک زندگی

عادات سبک زندگی سالم مانند مدیریت استرس و خواب کافی نیز می تواند پوست را بهبود بخشد. تسکین استرس اغلب تغییر سبک زندگی است که بیشترین تأثیر را بر درماتیت سبورئیک خواهد داشت. برخی از تکنیک‌های موثر کاهش استرس عبارتند از:

  • ورزش های سبک مانند یوگا یا پیاده روی ملایم انجام دهید.
  • مجله در مورد استرس و احساسات منفی;
  • ایجاد یک تمرین میانجیگری یا نفس نفس زدن؛
  • زمانی را در طبیعت بگذرانید، حتی اگر فقط پنج دقیقه باشد.

راه های زیادی وجود دارد که می توانید استرس را کاهش دهید. آنچه بیش از همه مهم است پیدا کردن یک تکنیک لذت بخش است که به شما امکان می دهد سرعت خود را کاهش دهید و زمانی را به مراقبت از خود اختصاص دهید.

درمان های بدون نسخه و شامپوهای دارویی

اگر شیوه زندگی و تغییرات روتین مراقبت از پوست مؤثر واقع نشد، ممکن است زمان آن رسیده باشد که گزینه های بدون نسخه (OTC) و نسخه را در نظر بگیرید. درمان OTC و نسخه ای برای این اختلال پوستی با هدف از بین بردن پوسته ها، کاهش خارش و آرام کردن التهابی است که باعث قرمزی و تورم می شود.

در نوزادان، استفاده از یک نرم کننده مانند روغن معدنی یا ژله نفتی، برای شل کردن ملایم فلس ها معمولاً تنها چیزی است که نیاز است. مراقبت می تواند برای بزرگسالان پیچیده تر باشد، که اغلب به درمان مداوم و خودمراقبتی برای کمک به جلوگیری از شعله ور شدن نیاز دارند.

متخصصان پوست معمولاً درمان موارد خفیف را با یک کرم ضد قارچ موضعی یا شامپوی دارویی، مانند شامپوهای ضد قارچ تجویزی یا محصولات بدون نسخه شوره سر شروع می کنند. برخی از درمان‌های موضعی رایج شامل کرم‌هایی با سیکلوپیروکس 1 درصد یا کتوکونازول 2 درصد است. از آنجایی که هم سیکلوپیروکس و هم کتوکونازول می توانند پوست را خشک کنند، استفاده از مرطوب کننده ملایم پس از استفاده از کرم با هر کدام از مواد ضروری است.

درمان های تجویز شده

اگر وضعیت شدیدتر باشد، ممکن است به استفاده متناوب از کورتیکواستروئیدهای موضعی مانند فلوسینولون، درماتول، استروئیدهای اضافی یا مهارکننده های کلسینورین نیاز باشد. سایر درمان‌ها برای موارد شدید شامل پماد هیدروکورتیزون یا داروهای خوراکی مانند پیمکرولیموس یا تاکرولیموس است.

مطمئن شوید که با یک متخصص پوست یا ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی دیگری که در زمینه پوست با تجربه است در مورد گزینه های درمان درماتیت سبورئیک و عوارض جانبی هر گزینه صحبت کنید.

چه زمانی باید به یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی مراجعه کرد

اگر در حال بررسی گزینه‌های بدون نسخه یا نسخه‌ای هستید، می‌خواهید بهترین مسیر را با یک پزشک در میان بگذارید. همچنین ممکن است ایده خوبی باشد که قبل از مصرف هر گونه تغییر سبک زندگی یا محصولات پوست و مو را با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی در میان بگذارید.

همچنین در صورت بروز شعله ور شدن شدید یا علائم بدتر از حد معمول، باید به پزشک خود مراجعه کنید. در این مورد، پزشک می تواند به شما کمک کند دوز داروی خود را تغییر دهید یا به گزینه درمانی دیگری تغییر دهید.

پس از صحبت با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی، آنها ممکن است بیوپسی پوست را درخواست کنند. این زمانی است که یک تکه کوچک از پوست شما برداشته می شود تا در آزمایشگاه بررسی شود. بیوپسی پوست می تواند به ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما کمک کند تا تشخیص دهد که آیا این درماتیت سبورئیک است یا چیز دیگری و بهترین برنامه درمانی در حال حرکت است.

چه آنها بیوپسی پوست را سفارش دهند یا نه، به احتمال زیاد مفید خواهد بود که درماتیت سبورئیک خود را با پزشک خود در میان بگذارید. در طول یک قرار ملاقات، ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما ممکن است از شما بپرسد:

  • چه مدت است که علائم دارید؟ علائم فعلی و گذشته شما چیست؟
  • چه گزینه های درمانی را امتحان کرده اید و چگونه کار کرده اند؟
  • چه گزینه های درمانی تحت پوشش بیمه من هستند؟
  • هر چند وقت یک بار باید برای نظارت بر درماتیت سبورئیک خود ملاقات کنیم؟

پس از اینکه ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی شما پاسخ‌های این سوالات را جمع‌آوری کرد، نواحی آسیب‌دیده را بررسی کرد و احتمالاً بیوپسی پوست را سفارش داد، باید توصیه‌های سفارشی در مورد چگونگی ایجاد یک برنامه درمانی در حال پیشرفت داشته باشد.

دانشمندان چه می گویند؟

دکتر پیتر لیو، استادیار بالینی پوست و اطفال در دانشکده پزشکی فاینبرگ دانشگاه نورث وسترن، گفت: “درماتیت سبورئیک مسری نیست و یک آلرژی نیست، اگرچه برخی آلرژی ها می توانند آن را تقلید کنند.” وی افزود: تشخیص صحیح نیاز به ارزیابی دقیق توسط متخصص پوست دارد.

درماتیت سبورئیک نیز می تواند با درماتیت آتوپیک همپوشانی داشته باشد، به ویژه در نوزادان. لیو گفت: “ما این همپوشانی را در بزرگسالان جوان نیز مشاهده می کنیم، معمولاً در افرادی که درماتیت آتوپیک شدیدتر دارند.” آنها ممکن است به بیماری مبتلا شوند که برخی آن را درماتیت سر و گردن می نامند که به نظر می رسد بسیار نزدیک به درماتیت سبورئیک باشد و به طور مشابه درمان می شود.

در نتیجه

اگر درماتیت سبورئیک را تجربه می کنید، نیازی به نگرانی نیست. در حالی که علائم می تواند تحریک کننده باشد، گزینه های درمانی موثر زیادی وجود دارد. پس از مکالمه با یک متخصص مراقبت های بهداشتی، باید بتوانید یک برنامه درمانی حتی برای شدیدترین موارد ایجاد کنید.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 2 =